SERVICE VOORWAARDEN

Circle Printers is onderdeel van BT Groep B.V. Derhalve is in deze voorwaarden Circle Printers hierna te noemen BT Groep.


Artikel 1 Toepasselijkheid

1.Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle serviceovereenkomsten met betrekking tot afdrukapparatuur en documentsoftware (kopieer-, printer-, scanner- en facsimile apparatuur), aangegaan tussen BT Groep B.V., gevestigd te Oisterwijk, hierna te noemen BT Groep, en haar cliënten. BT Groep verwerpt uitdrukkelijk de toepasselijkheid van door cliënt gehanteerde algemene voorwaarden BT Groep is daaraan niet gebonden, tenzij zij de toepasselijkheid ervan uitdrukkelijk en schriftelijk heeft aanvaard.

  1. Onder BT Groep dient tevens te worden verstaan alle aan haar gelieerde rechtspersonen en overige juridische entiteiten. Een beroep op deze voorwaarden komt tevens aan hen toe.
  2. Van deze Algemene Voorwaarden kan slechts schriftelijk worden afgeweken, zulks door ondertekening van directie of een daartoe bevoegde medewerker van BT Groep.
  3. Bij strijdigheid tussen bepalingen uit deze algemene voorwaarden en de overeenkomst tussen BT Groep BV en cliënt prevaleren de bepalingen uit de overeenkomst.
  4. Indien een of meer bepalingen uit deze algemene voorwaarden of overeenkomst tussen BT Groep BV en cliënt nietig is of vernietigd wordt, dan zullen de overige bepalingen van de algemene voorwaarden en/of overeenkomst volledig van kracht blijven. BT Groep en cliënt zullen in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht wordt genomen.

6.Alle aanbiedingen en andere uitingen van BT Groep  zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven.

7.In tekeningen, afbeeldingen, catalogi, offerte, reclamemateriaal, normalisatiebladen e.d. vermelde maten en gegevens zijn niet bindend, tenzij door BT Groep B.V. schriftelijk anders is vermeld en onverminderd de verplichting van cliënt om in te staan voor de juistheid en volledigheid van de door hem opgegeven gegevens.

 

Artikel 2                Totstandkoming, aanvang service-overeenkomst en revisie

  1. Een overeenkomst komt tot stand wanneer BT Groep binnen veertien dagen, nadat BT Groep opdracht tot service heeft ontvangen, deze schriftelijk of mondeling aanvaardt, dan wel een begin met de uitvoering daarvan maakt.

2 BT Groep is gerechtigd bij of na het aangaan van de overeenkomst, alvorens (verder) te presteren, van de cliënt zekerheid te eisen, dat zowel aan betalings- als aan overige verplichtingen zal worden voldaan

  1. Na totstandkoming van de overeenkomst heeft BT Groep het recht de overeenkomst te ontbinden indien blijkt dat de cliënt onvoldoende kredietwaardig is. De cliënt kan in dit geval geen aanspraak maken op enige schadevergoeding.

4.Indien de service-overeenkomst niet tegelijkertijd met een overeenkomst tot levering van de apparatuur tot stand komt, zal BT Groep de apparatuur eerst tegen vergoeding nazien en zo nodig aangeven tegen welke kosten deze in goede staat kan worden gebracht.

5 Indien het naar oordeel van BT Groep noodzakelijk is om de apparatuur waar de service op gaat worden verleend, in goede staat te brengen, zullen de benodigde  werkzaamheden zo spoedig mogelijk worden verricht tegen de daaraan verbonden kosten, zodra cliënt  hiervoor schriftelijk akkoord geeft. Deze werkzaamheden hebben opschortende werking; het  servicecontract treedt pas dan in werking nadat deze werkzaamheden zijn verricht.

  1. De kosten van revisie maken geen deel uit van de service-overeenkomst en worden separaat in rekening gebracht.

7.De service-overeenkomst wordt aangegaan onder de ontbindende voorwaarden dat  cliënt zich niet kan verenigen met de te verrichten werkzaamheden en/of niet bereid is de daaraan verbonden kosten te voldoen. Na ontbinding is cliënt gehouden de kosten van expertise, welke separaat in rekening worden gebracht, aan BT Groep te voldoen.

 

Artikel 3                Duur en einde van de overeenkomst

1.De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd. De basislooptijd begint op de eerste dag van het kalenderkwartaal dat volgt op de ingangsdatum zoals in de overeenkomst is vermeld. Wanneer de genoemde ingangsdatum ligt voor het begin van de basislooptijd, dan moet er voor de tussenperiode per dag 1/30 van de maandelijkse vaste kosten betaald worden. De overeenkomst kan tussentijds niet worden opgezegd. Het bepaalde in art. 7:408 lid 1 Burgerlijk Wetboek is steeds uitgesloten.

2.De overeenkomst wordt na afloop van de in de overeenkomst genoemde periode telkenmale stilzwijgend voor de duur van 12 maanden verlengd, tenzij de overeenkomst door BT Groep of de cliënt tenminste 6 maanden voor het einde van de overeenkomst schriftelijk per aangetekende brief wordt opgezegd, door een daartoe bevoegd persoon.

3.BT Groep heeft het recht om zonder rechtelijke tussenkomst en zonder dat daartoe een ingebrekestelling nodig is, geheel of gedeeltelijk de met onmiddellijke ingang te ontbinden, dan wel om de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten indien:

  1. cliënt in gebreke blijft enige uit hoofde van de overeenkomst verschuldigde vergoeding te betalen.
  2. cliënt ondanks voorafgaande ingebrekestelling enige andere voor hem uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen, niet of niet geheel of niet behoorlijk nakomt;
  3. cliënt haar verplichtingen niet kan nakomen ten gevolge van een aanvraag van surseance van betaling, de WSNP, of in staat van faillissement is geraakt;
  4. cliënt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming het service-adres wijzigt;
  5. cliënt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming het contract overdraagt aan derden;
  6. er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat cliënt de machine onzorgvuldig en/of incorrect gebruikt, dan wel opzettelijk schade aan de machine toebrengt.

4.Tussentijdse beëindiging op grond van het derde lid van dit artikel, laat het recht van BT Groep onverlet om van cliënt de resterende contractwaarde, zijnde de nog niet betaalde, vervallen termijnen, alsmede de termijnen die zouden verschijnen, wanneer de overeenkomst niet zou zijn beëindigd, overige kosten, schade en interesten te vorderen.

 

Artikel 4                Service

1.BT Groep zal trachten de apparatuur in bedrijfsklare toestand te houden en alle daartoe noodzakelijke onderhoud- en reparatiewerkzaamheden verrichten. BT Groep zal daartoe technisch servicepersoneel ter beschikking stellen. BT Groep is bevoegd om voor het verrichten van de werkzaamheden als in dit artikel bedoeld ook derden in te schakelen.

  1. De service heeft betrekking op de hardware. De service omvat niet de installatie en/of koppeling met netwerk en/of software. BT Groep kan, indien gewenst, zorgdragen voor installatie en/of koppeling met netwerk en/of software. Deze kosten worden separaat in rekening gebracht.
  2. De serviceovereenkomst betreft het onderhoud van de apparatuur, welke omvat het opheffen van storingen inclusief het zo nodig vervangen van ondeugdelijke onderdelen, niet zijnde cassettes, één en ander voor zover dit voor het goed functioneren van de apparatuur noodzakelijk is.
  3. De service omvat onder andere verstrekking van verbruiksmaterialen zoals toners en/of cartridges en aan slijtage onderhevige onderdelen van de apparatuur, die bij een normaal en overeengekomen gebruik vervangen dienen te worden. De verstrekte verbruiksmaterialen zijn voldoende om, bij een normaal gebruik, het vastgesteld aantal tellertikken, te produceren. Verstrekte verbruiksmaterialen en/of machineonderdelen die bij cliënt op voorraad liggen, blijven eigendom van BT Groep. Deze additionele voorraad wordt – separaat van de bedragen zoals genoemd in de serviceovereenkomst – in rekening gebracht. Bij beëindiging van de serviceovereenkomst kan deze voorraad geretourneerd worden waarna een creditnota wordt verstrekt. De creditnota wordt verstrekt na aanlevering van kopie factuur waarop de betreffende toners en onderdelen staan vermeld en mits geretourneerde ongeopend in originele, onbeschadigde verpakking zit. Gebruiksonderdelen zoals papier, nietjes en stempels behoren niet tot de serviceovereenkomst. Voor het afleveren van verbruiksmaterialen en/of machineonderdelen kunnen bezorgkosten in rekening gebracht worden.

5.Het onderhoud door BT Groep houdt niet in:

  1. het opknappen of het schoonmaken van de buitenkant van de apparatuur
  2. onderhoud of reparatie aan alle niet door BT Groep B.V. geleverde apparatuur op verzoek van de cliënt.
  3. het geheel of gedeeltelijk reviseren van de apparatuur wanneer deze niet langer bevredigend functioneert ten gevolge van slijtage of beschadiging.

Werkzaamheden als bedoeld in sub a, b en c worden separaat in rekening gebracht.

  1. Indien cliënt besluit de apparatuur of delen daarvan niet te laten reviseren overeenkomstig een daartoe strekkend voorstel van BT Groep eindigt derhalve de overeenkomst drie maanden na het door BT Groep uitgebrachte advies aan cliënt, onverminderd het recht van BT Groep om de resterende contractwaarde te vorderen. Artikel 3 lid 4 is van overeenkomstige toepassing.

7.Voor het opheffen van eventuele machinestoringen kan op de Technische Dienst van BT Groep door cliënt gedurende de normale onderhoudstijden een beroep worden gedaan. De normale onderhoudstijden vallen samen met de normale werkuren van BT Groep, zijnde van maandag tot en met vrijdag van 8.30-17.00 uur met uitzondering van algemeen erkende feestdagen. BT Groep  zal na ontvangst van een bericht van cliënt dat apparatuur niet naar behoren functioneert door haar aan te wijzen technisch servicepersoneel de betreffende werkzaamheden laten uitvoeren op bovenstaande normale werkuren van BT Groep.

  1. In geval van een storing tracht BT Groep zo spoedig mogelijk te reageren. BT Groep hanteert een gemiddelde responstijd van 8 werkuren. Het kan BT Groep echter nimmer worden aangerekend indien deze gestreefde responstijd niet wordt gehaald. BT Groep is niet aansprakelijk voor mogelijk directe schade, dan wel gevolgschade, indien storingen niet opgepakt dan wel verholpen kunnen worden binnen de gestreefde responstijd. Responstijd is van toepassing op werkdagen van maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur waarbij officiële feestdagen zijn uitgezonderd.
  2. In geval een ernstige storing langer dan 5 werkdagen aanhoudt en er daardoor een onwerkbare situatie ontstaat, kan BT Groep op eigen initiatief tijdelijk vervangende apparatuur plaatsen. Cliënt heeft in een dergelijk geval geen recht op schadevergoeding.
  3. Ingeval cliënt klachten heeft over de uitvoering van de opdracht, dient hij BT Groep daarvan binnen twee maanden na ontdekking van de tekortkoming, althans nadat de tekortkoming redelijkerwijs ontdekt had kunnen worden, schriftelijk en gemotiveerd kennis te geven ,bij gebreke waarvan hij geen beroep meer kan doen, dat de opdracht onzorgvuldig of gebrekkig is uitgevoerd. Cliënt dient BT Groep daarbij een redelijke termijn te stellen ter zuivering van de gestelde tekortkoming.

 

Artikel 5                Uitzonderingen op de service

  1. Schade en storingen die ontstaan op de volgende gronden, vallen niet onder de technische service van de serviceovereenkomst, maar komen voor rekening en risico van cliënt:
  2. Schade en storingen die ontstaan door anderen dan technische servicepersoneel van BT Groep B.V. werkzaamheden van welke aard dan ook met betrekking tot de apparatuur te laten uitvoeren.
  3. Schade en storingen ontstaan door wijzigingen aan te (laten) brengen aan de apparatuur;
  4. Schade en/of storingen die zijn veroorzaakt door koppeling met apparatuur die niet onder de overeenkomst valt of door koppeling aan incompetente apparatuur of geheugen;
  5. Schade en/of storingen die zijn ontstaan door onzorgvuldig en/of incorrect gebruik, ofwel door bedieningsfouten, evenwel als buitensporige reparatie- en onderhoudskosten als gevolg van storingen en/of schade ontstaan hierdoor;
  6. Schade en/of storingen als gevolg van het gebruik van de apparatuur in een omgeving die niet voldoet aan de gebruikspecificaties als vermeld in de gebruikershandleiding.
  7. Schade en/of storingen op te heffen als gevolg van overschrijding van de maximale capaciteit van de apparatuur.
  8. Schade en/of storingen als gevolg van het verplaatsen en/of verhuizen en/of vervoeren van de apparatuur.
  9. Schade en/of storingen als gevolg van overspanningen op het lichtnet, ontbreken randaarde en/of fouten in de communicatielijnen
  10. Schade of storingen als gevolg van wijzigingen en/of storingen in het netwerk van cliënt, hetgeen er voor zorgt dat de apparatuur en/of de bijbehorende remote services en/of printmanagement software niet meer functioneert zoals aanvankelijk was ingesteld.
  11. Schade en/of storingen als gevolg van softwarestoringen in systeemsoftware, van

applicatieprogrammatuur en/of van andere software die geen betrekking heeft op de door BT Groep geleverde apparatuur en/of installatie.

2.BT Groep is nimmer aansprakelijk voor de schade en/of storingen ontstaan op grond van artikel 5 lid 1.  Herstel van deze schade dient te geschieden door of in opdracht van BT Groep. Reparatiekosten komen geheel  ten laste van cliënt en worden separaat in rekening gebracht op basis van het gangbare uurtarief plus eventuele materiaalkosten.

  1. Aanspraken van cliënt op BT Groep vervallen totdat de schade volledig is hersteld.

 

Artikel 6                Uitvoering

1.BT Groep werkt conform haar eigen richtlijnen. BT Groep  zal zich naar beste kunnen inspannen om haar werkzaamheden uit hoofde van de overeenkomst met zorg uit te voeren en, voorzover van toepassing,  overeenkomstig de met cliënt vastgelegde afspraken en procedures, zodat de apparatuur in bedrijfsklare toestand wordt gehouden

  1. Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen zal plaatsvinden, is BT Groep gerechtigd de aanvang van de diensten die tot een volgende fase behoren uit te stellen totdat de cliënt de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

3.Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen is BT Groep gehouden bij de uitvoering van de dienstverlening tijdige en verantwoord gegeven aanwijzingen van cliënt op te volgen. BT Groep  is niet verplicht aanwijzingen op te volgen die de inhoud of omvang van de overeengekomen dienstverlening wijzigen of aanvullen.

 

Artikel 7                Gebruik en medewerking van cliënt

  1. Cliënt zal de apparatuur gebruiken met inachtneming van de door de fabriek afgegeven richtlijnen en de bijbehorende omgevingscondities.
  2. Cliënt is verplicht om BT Groep binnen 48 uur na het constateren van een storing en/of schade in kennis te stellen.

3.Cliënt zal BT Groep  steeds tijdig  alle voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle redelijkerwijs te verlangen medewerking te verlenen. Cliënt is verantwoordelijk voor het gebruik en de toepassing van de zaken, programmatuur en van de door BT Groep B.V. te verlenen diensten in zijn organisatie

  1. Indien voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens niet, niet tijdig of overeenkomstig de afspraken ter beschikking van BT Groep staan of indien cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft BT Groep het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijk tarieven in rekening te brengen.
  2. Ingeval medewerkers van BT Groep op locatie van cliënt werkzaamheden verrichten, dient cliënt kosteloos voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een werkruimte met telecommunicatiefaciliteiten, zorg te dragen. Cliënt vrijwaart BT Groep voor aanspraken van derden, medewerkers van BT Groep B.V. daaronder begrepen, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van het nalaten van cliënt of van onveilige situaties in diens organisatie.
  3. De service wordt verleend op het in de overeenkomst genoemde service-adres. Indien cliënt het serviceadres wijzigt, zal hij BT Groep daarvan onverwijld schriftelijk op de hoogte stellen. BT Groep is in geval van wijziging van het serviceadres bevoegd om de overeenkomst op grond van artikel 3 lid 3 sub d en artikel 3 lid 4 van deze voorwaarden bepaalde op te zeggen. Blijft een dergelijke opzegging achterwege, dan zal BT Groep het onderhoud op het nieuwe serviceadres verrichten. Indien de wijziging van het serviceadres leidt tot hogere kosten, heeft BT Groep het recht eenzijdig de onderhoudsprijs aan te passen Deze aanpassing geeft cliënt niet het recht om de serviceovereenkomst op te zeggen.

 

Artikel 8                Onderhoudsprijs

1.De onderhoudsprijs bedraagt het in de service-overeenkomst genoemde bedrag per periode, c.q. per tellertik, c.q. per afdruk, c.q. per scan op de overeengekomen locatie.

2.De onderhoudsprijs van een tellertik/afdruk is gebaseerd op een vooraf gedefinieerd dekkingspercentage voor 1 A4 pagina. Voor een zwart/wit tellertik/afdruk bedraagt het dekkingspercentage maximaal 6 % aan toner voor een A4 pagina. Voor een kleuren tellertik/afdruk bedraagt een maximaal dekkingspercentage van 20% aan toner voor een A4 pagina. BT Groep behoudt zich het recht voor om cliënt, bij overschrijding van de genoemde dekkingspercentages, een naheffing te doen voor het meerverbruik.

  1. Bij vlakvulling worden andere, afwijkende afspraken gemaakt in de overeenkomst, zulks onder verwijzing naar en toepassing van artikel 1 lid 3 van deze Algemene Voorwaarden.
  2. De door de cliënt verschuldigde bedragen worden in overeenstemming met hetgeen in de overeenkomst is bepaald omtrent de genoemde datum, tijdsinterval en einddatum, gefactureerd. Andere werkzaamheden zoals genoemd in deze voorwaarden worden separaat gefactureerd.
  3. Facturen dienen binnen 14 dagen na factuurdatum, middels automatische overboeking c.q. machtiging, zonder enige korting of beroep op verrekening te worden voldaan. Bij overschrijding van de termijn van 14 dagen zijn openstaande facturen zonder ingebrekestelling opeisbaar en is cliënt van rechtswege in verzuim. BT Groep BV heeft alsdan vanaf de vervaldatum van de factuur het recht op een rentevergoeding van 3% boven de depositorente van de Europese Centrale Bank, met een minimum van het percentage van de wettelijke rente. Indien invorderingsmaatregelen of rechtsmaatregelen tegen de in verzuim zijnde cliënt worden getroffen, komen alle kosten vallende op de invordering cq. rechtsvordering voor rekening van cliënt waarbij deze kosten forfaitair worden bepaald op 15% van het in te vorderen bedrag, met een minimum van ­€ 113,45, tenzij deze in rechte anders worden vastgesteld.

6.Wijzigingen in arbeidslonen of in de kostprijzen van grondstoffen of materialen, en andere onvoorziene prijsstijgingen, voor zover die onmiddellijk ter zake van de overeengekomen prestatie worden besteed, respectievelijk gebruikt, alsmede prijsverhogingen ten gevolge van de door de Nederlandse Overheid genomen maatregelen en die zich na het aangaan van de overeenkomst voordoen, zullen door BT Groep  worden doorberekend.

  1. BT Groep is gerechtigd door middel van een schriftelijke kennisgeving op een termijn van tenminste één maand de geldende prijzen en tarieven aan te passen.
  2. BT Groep heeft het recht om te indexeren.
  3. Indien cliënt niet akkoord wenst te gaan met een door BT Groep kenbaar gemaakte verhoging van prijzen en tarieven van meer dan 25%, is cliënt gerechtigd binnen zeven werkdagen na bedoelde kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen de in de kennisgeving van BT Groep genoemde datum waarop de prijs- of tariefsverhoging in werking zou treden dan wel de overeenkomst te annuleren. Verhoging van prijzen op grond van indexatie of vanwege overheidsmaatregelen geven cliënt nimmer het recht de overeenkomst op te zeggen dan wel te annuleren.
  4. Alle in de overeenkomst en deze voorwaarden genoemde bedragen zijn exclusief BTW en alle eventuele overige heffingen en belastingen van overheidswege die in verband met de uitvoering van de overeenkomst verschuldigd zijn, welke heffingen en belastingen cliënt eveneens aan BT Groep verschuldigd is, voor zover deze door BT Groep dienen te worden voldaan.
  5. Door ondertekening van de overeenkomst machtigt u BT Groep om de door u verschuldigde bedragen te innen middels automatische incasso. Indien omtrent het innen van bedragen afwijkende afspraken gemaakt worden, kunnen per factuur administratiekosten in rekening gebracht worden.

 

Artikel 9                Vaststelling aantal (additionele) tellertikken/afdrukken c.q. scans

1.Indien voor de vaststelling van de onderhoudsprijs de vaststelling van het aantal gemaakte tellertikken/afdrukken c.q. scans noodzakelijk is, zal de cliënt conform de in de overeenkomst genoemde termijn(en) en bij beëindiging van de overeenkomst een correcte tellerstand c.q. afdrukkentotaal aan BT Groep  doorgeven, op basis waarvan BT Groep het aantal (additionele) tellertikken/afdrukken c.q. scans zal  vaststellen. Bij de vaststelling van het aantal tellertikken/afdrukken wordt een A3 berekend als zijnde twee maal een A4 formaat, kleinere formaten dan het A4 formaat worden berekend als zijnde een A4 formaat.

2.Indien de tellerstand c.q. het afdrukkentotaal niet op de vijfde dag na verzoek door BT Groep  is ontvangen, is BT Groep  gerechtigd zelf het aantal tellertikken, c.q. afdrukken, c.q. scans door middel van een schatting vast te stellen. Deze schatting is bindend en leidend voor een factuur op grond van artikel 9 lid 3.

3.Indien het feitelijk dan wel op grond van het tweede lid geschatte gebruik hoger is dan het in de overeenkomst genoemde minimumvolume per periode, wordt het verschil in verbruik berekend overeenkomstig de afgesproken prijs voor additionele afdrukken en in rekening gebracht bij de volgende factuurtermijn

  1. Er vindt geen restitutie plaats indien het feitelijk verbruik lager is dan het in de overeenkomst overeengekomen minimumvolume per periode. Evenmin bestaat er recht tot verrekening van het verbruik met andere periodes.

5.In het geval dat de stand op de mechanische c.q. elektronische teller niet aannemelijk is, veroorzaakt door welke oorzaak dan ook, is BT Groep  gerechtigd het aantal tellertikken / afdrukken / scans en de stand vast te stellen op basis van een schatting, welke minimaal 10% hoger wordt ingeschat dan de historische gegevens. BT Groep kan implementatie en gebruik van remote services en/of printmanagement software t.b.v. het uitlezen van tellers en het automatisch aanvragen van toners, verplicht stellen. Indien cliënt – door welke reden dan ook – geen remote services en/of printmanagement software wenst te gebruiken, wordt per afrekening € 15,- administratiekosten in rekening gebracht.

 

Artikel 10 Wijziging en meerwerk

1.Indien BT Groep op verzoek of met instemming van cliënt werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de overeengekomen dienstverlening vallen, zullen deze werkzaamheden of prestaties door cliënt aan BT Groep worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van BT Groep. BT Groep  is nimmer verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt gesloten. Cliënt aanvaardt dat door meerwerk het verwachte tijdstip van voltooiing van de dienstverlening en de wederzijdse verantwoordelijkheden van cliënt en BT Groep, kunnen worden beïnvloed.

2.Meerwerk is nimmer grond voor ontbinding of beëindiging van de overeenkomst.

3.Indien er tussentijds wijzigingen worden aangebracht in de overeenkomst, kunnen administratiekosten in rekening worden gebracht.

 

Artikel 11             Overmacht
1. BT Groep is gerechtigd nakoming van verplichtingen die uit deze overeenkomst voortvloeien op te schorten voor de duur van maximaal zes maanden, indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Als overmacht aan de kant van BT Groep wordt begrepen iedere omstandigheid die BT Groep redelijkerwijs niet heeft kunnen vermijden of verhinderen en waardoor de normale uitvoering van de met cliënt gesloten overeenkomst wordt verhinderd. Hieronder is mede, maar niet uitsluitend, begrepen: werkstaking, arbeidsconflicten, overheidsmaatregelen, transportmoeilijkheden, vertraging of onmogelijkheid in de toelevering en beschadiging van of defecten aan voor de opdracht essentiële bedrijfsmiddelen van BT Groep. Opschorting als gevolg van overmacht  geeft geen recht tot schadevergoeding.

  1. Indien een overmachtsituatie langer dan zes maanden heeft geduurd, of zal gaan duren, hebben partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding geheel of gedeeltelijk te beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst gepresteerd is, wordt alsdan naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn. Ontbinding als gevolg van overmacht impliceert geen aansprakelijkheid van BT Groep en geeft cliënt geen recht tot schadevergoeding.

 

Artikel 12 Aansprakelijkheid en Risico

1.BT Groep is, behoudens dwingendrechtelijke bepalingen, niet aansprakelijk voor welke schade dan ook door cliënt geleden, in het bijzonder ten gevolge van schade wegens stilstand, storing en slecht functioneren van de apparatuur of een gedeelte daarvan, of ten gevolge van vertraging bij het uitvoeren van reparaties of verrichten van onderhoudswerkzaamheden of het vervangen van onderdelen, tenzij de schade aan opzet of grove schuld van BT Groep is te wijten.

  1. De aansprakelijkheid van BT Groep voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, schade wegens onder andere, niet limitatief weergegeven, verlies of verminking van gegevens(bestanden), gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie en schade wegens storing van een bedrijfsproces of van een administratieve organisatie of schade wegens overschrijving van een termijn, is altijd uitgesloten.
  2. Aansprakelijkheid van BT Groep wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst kan slechts ontstaan na onverwijlde en deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling, stellende daarbij dat een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming en BT Groep ook na die termijn in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkomingen te omvatten.
  3. Aansprakelijkheid van BT Groep is altijd beperkt tot de factuurwaarde, tenzij er sprake is aansprakelijkheid die voortvloeit uit dwingendrechtelijke bepalingen. In dat geval is de aansprakelijkheid van BT Groep per gebeurtenis dan wel een samenhangende reeks van gebeurtenissen beperkt tot het bedrag waarop in het desbetreffende geval uit hoofde van de door BT Groep gesloten aansprakelijkheidsverzekering aanspraak bestaat.
  4. Alle vorderingen en verweren van cliënt, gegrond op een klacht zoals omschreven in artikel 4 lid 10, verjaren door verloop van één jaar na de overeenkomstig artikel 4 lid 10 of artikel 12 lid 3 gedane kennisgeving, tenzij met de invordering er van in rechte binnen de genoemde termijn een aanvang is gemaakt.
  5. Indien BT Groep om welke reden dan ook, voor de gebruiker werkzaamheden verricht in het netwerk, zal dit slechts geschieden onder verantwoordelijkheid van de cliënt met afwijzing van alle aansprakelijkheid jegens BT Groep.
  6. BT Groep is niet aansprakelijk voor schade aan de aan de apparatuur verbonden hardware, software en data.
  7. Artikel 12 lid 6 is niet van toepassing indien BT Groep tevens het netwerkbeheer voor cliënt uitvoert. In dit geval zijn de bepalingen omtrent aansprakelijkheid uit de netwerkbeheer-overeenkomst van toepassing.
  8. Cliënt vrijwaart BT Groep tegen alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade (mede-) veroorzaakt door of in verband met de apparatuur, het gebruik van de apparatuur, of de staat waarin deze zich bevindt.

 

Artikel 13 Intellectuele eigendom

  1. Alle rechten van intellectuele eigendom – waaronder begrepen auteursrechten, octrooirechten, merkrechten en tekeningen- en modellenrechten – op de krachtens de overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde zaken, programmatuur of andere materialen, waaronder tekeningen, ontwerpen, draaiboeken en voorbereidend materiaal, berusten uitsluitend bij BT Groep of diens licentiegevers.
    2. Cliënt zal nimmer enige aanduiding omtrent auteursrechten, merken, handelsnamen, andere rechten van intellectuele eigendom of vertrouwelijkheid van zaken, programmatuur of materialen verwijderen of wijzigen.
    3. Cliënt zal zich bij het gebruik van de apparatuur vergewissen van de toelaatbaarheid van het kopiëren van het ter kopiering aangebodene krachtens de bepalingen van de Auteurswet 1912. Cliënt vrijwaart BT Groep BV tegen iedere auteursrechtelijke aansprakelijkheid voor zover het, met behulp van de aan cliënt ter beschikking gestelde apparatuur, gekopieerde werken betreft. .

 

Artikel 14 Termijn

Alle in deze algemene voorwaarden in de overeenkomst en mondeling door BT Groep genoemde en/of overeengekomen (leverings)termijnen zijn naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst aan BT Groep bekend waren en zij zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen, doch zij zijn nimmer bindend. De enkele overschrijding van een genoemde (leverings)termijn brengt BT Groep niet in verzuim. Bij overschrijding van enige termijn zullen BT Groep  en cliënt zo spoedig mogelijk in overleg treden. BT Groep is gerechtigd de overeenkomst in deelleveringen uit te voeren.

 

Artikel 15              Diverse bepalingen

1.Cliënt mag de rechten, welke hij ontleent aan de onderhavige overeenkomst, niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van BT Groep aan derden overdragen.

2.BT Groep is gerechtigd de voor haar uit de overeenkomst voortspruitende rechten en verplichtingen aan een derde over te dragen. Cliënt geeft hiertoe bij voorbaat zijn toestemming.

3.Elk der partijen staat er voor in dat gedurende en na het einde van de overeenkomst elke voor en na het aangaan van de overeenkomst van de andere partij ontvangen informatie van vertrouwelijke aard geheim zal blijven. Informatie zal in ieder geval als vertrouwelijk worden beschouwd indien deze betrekking heeft op de door BT Groep gebruikte ontwerp-, fabricage-, en/of constructiemethoden.

  1. BT Groep is te allen tijde gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig aan te vullen dan wel te wijzigen, dat wil zeggen zonder voorafgaande toestemming van de cliënt, behoudens wijziging die de aard en inhoud van de overeenkomst en prestatie ingrijpend wijzigen. In dat geval wordt de cliënt op de hoogte gesteld van de wijziging en heeft cliënt het recht om binnen 14 dagen na dagtekening van de kennisgeving schriftelijk bezwaar te maken tegen de wijziging. Met betrekking tot kleine wijzigingen wordt cliënt altijd geïnformeerd.

 

Artikel 16 Toepasselijk recht en relatieve bevoegdheid

  1. Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
  2. Alle geschillen voortvloeiend uit of verband houdend met de overeenkomst zullen bij uitsluiting van andere rechterlijke instanties worden voorgelegd aan het oordeel van de bevoegde rechter te ’s-Hertogenbosch, met dien verstande dat BT Groep zich het recht voorbehoudt zich te wenden tot een andere bevoegde rechter.

 

Getekend voor akkoord te:

Datum:

 

 

Handtekening